Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου 2011

Η παρουσίαση του βιβλίου "Η προφητεία του Μότσαρτ" του Μιχάλη Πιτένη

Το Παλαιοντολογικό Ιστορικό Μουσείο Πτολεμαΐδας αποτελεί κοιτίδα πολιτισμού για την Εορδαία και ξεκινά τις παράλληλες δραστηριότητές του, με την παρουσίαση του βιβλίου του συγγραφέα Μιχάλη Πιτένη «Η προφητεία του Μότσαρτ». Σηματοδοτώντας έτσι, πως η Εορδαία ανοίγει τις πύλες της για να δεχτεί και να φιλοξενήσει κάθε τι το σημαντικό, προωθώντας την τέχνη, λογοτεχνία, την παιδεία και τον Πολιτισμό που δεν έχει σύνορα, χτίζοντας γέφυρες για το καλό του τόπου μας.  

ΔΕΙΤΕ VIDEO:




Εισήγηση της Δημάρχου Εορδαίας Παρασκευής Βρυζίδου:
        «Μια σαγηνευτική διείσδυση σε αιώνιους μύθους και δοξασίες που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη ως την τελευταία σελίδα».
        Μ΄ αυτή τη φράση ολοκληρώνεται το σημείωμα που υπάρχει στο οπισθόφυλλο του νέου βιβλίου του Μιχάλη Πιτένη «Η προφητεία του Μότσαρτ»,  απ΄ τις εκδόσεις ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ.
        Είναι λογικό και πρακτικό σε ένα τόσο σύντομο σημείωμα να επιλέγονται να αποκαλυφθούν στους μελλοντικούς αναγνώστες ορισμένες μόνο λεπτομέρειες του βιβλίου, αυτές που θα τους κινήσουν την περιέργεια και θα τους ωθήσουν να το διαβάσουν.
        Το συγκεκριμένο όμως βιβλίο δεν είναι απλώς μια σαγηνευτική διείσδυση σε αιώνιους μύθους και δοξασίες, αλλά και μια περιήγηση σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα της Ευρώπης του χθες, αλλά και του σήμερα.
        Πρόκειται δηλαδή για έναν συνδυασμό μύθων, δοξασιών και ιστορικών γεγονότων που όμως λειτουργούν και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους, για να αναπτύξει ο συγγραφέας την ιστορία που θέλει να μας διηγηθεί.
        Μια ιστορία που στον πυρήνα της έχει ένα μεγάλο σημερινό πρόβλημα όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και όλου του κόσμου, το πρόβλημα των οικονομικών μεταναστών.
        Ένας απ΄ τους πρωταγωνιστές του βιβλίου, αλλά και ο καθ΄ ύλην αρμόδιος να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα, δεν είναι άλλος απ΄ τον πανίσχυρο Αντιπρόεδρο και Επίτροπο Δικαιοσύνης, Ελευθερίας και Ασφάλειας της σημερινής Ευρωπαϊκής Ένωσης, το όνομα του οποίου στο βιβλίο μπορεί να είναι φανταστικό, αλλά ούτε οι αρμοδιότητες ούτε το εκρηκτικό αυτό πρόβλημα ανήκουν στη σφαίρα της φαντασίας.
        Το πώς αντιμετωπίζεται αυτό το πρόβλημα περιγράφονται στο βιβλίο, αλλά εκεί που στέκεται περισσότερο ο συγγραφέας είναι στην προσωπική διαδρομή αυτού του πανίσχυρου πολιτικού, σκιαγραφώντας με αρκετές λεπτομέρειες την πορεία της.
        Κι ίσως αυτό να είναι το πιο ενδιαφέρον. Διότι το σύνηθες, και απόλυτα λογικό, είναι να κρίνουμε τα πολιτικά πρόσωπα με βάση τις δημόσιες πράξεις τους και τα αποτελέσματα που αυτές επιφέρουν σε όλους μας, αλλά έχει μεγάλη σημασία να δούμε, όποτε και εφόσον μπορούμε, τι μπορεί να συμβαίνει στο μυαλό και την ψυχή τους, εκείνη την ώρα, την κρίσιμη ώρα, που ένα πολιτικό πρόσωπο καλείται να πάρει μια σημαντική απόφαση.     
        Ο συγγραφέας του βιβλίου αυτό κάνει. Βάζει πολύ νωρίς στο κάδρο της ιστορίας του, με έντονα χρώματα, τη μορφή του Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και χωρίς να προδώσει τον καθοριστικό ρόλο που θα κληθεί να παίξει στις εξελίξεις, τον σκιαγραφεί βήμα, βήμα, αποκαλύπτοντας σημαντικές λεπτομέρειες της προσωπικής του ζωής που εν πολλοίς καθορίζουν και την πορεία του.
        Οικογενειακά και προσωπικά προβλήματα, ερωτικά πάθη, αναδεικνύουν την ανθρώπινη πλευρά του και δίνουν απαντήσεις στις αντιδράσεις και τη συμπεριφορά του, που πολλές φορές είναι ανεξήγητες για τους άμεσους συνεργάτες του, αλλά απόλυτα κατανοητές απ΄ τον αναγνώστη του βιβλίου.
        «Η προφητεία του Μότσαρτ» είναι όντως ένα βιβλίο γεμάτο από μύθους, δοξασίες και ιστορικά γεγονότα, αλλά και ένα βιβλίο με συμβολισμούς. Ορισμένοι φωτίζονται απ΄ τον ίδιο τον συγγραφέα και άλλοι αφήνονται στο ημίφως, προκαλώντας τον αναγνώστη να τους ανακαλύψει και να τους αναδείξει, ανάλογα με το νόημα που θα ήθελε ο καθένας να δώσει σ΄ αυτούς.
        Απ΄ την πλευρά μου θα ήθελα να σταθώ μόνο σε έναν. Την επιλογή μιας περιοχής της σημερινής Γαλλίας, της Αλσατίας- Λορένης. Μια περιοχή στην καρδιά, σχεδόν, της Ευρώπης που μπορεί εδώ και χρόνια να είναι μέρος του γαλλικού κράτους, αλλά αποτέλεσε πάρα φορές σημείο τριβής και αντιπαράθεσης με τη γειτονική Γερμανία. Η κυριαρχία της Αλσατίας- Λορένης πέρασε απ΄ τα χέρια και των δύο αυτών κρατών, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι της όχι απλώς να μιλούν δύο γλώσσες αλλά να αισθάνονται αρκετές φορές και μπερδεμένοι για το πού τελικά ανήκουν. Σας θυμίζει κάτι αυτό; Δικαιολογημένα, καθώς ανάλογες περιπτώσεις μπορεί να βρει κανείς σε όλο τον πλανήτη. Περιοχές, μόνιμα θέατρα πολέμου, με θύματα τους ανθρώπους που κατοικούν εκεί, οι οποίοι κάποιες φορές αισθάνονται, ή τους αναγκάζουν να αισθανθούν «φιλοξενούμενοι στον ίδιο τους τον τόπο».
        Εκεί λοιπόν, στην Αλσατία- Λορένη ξεκινούν όλα σύμφωνα με το συγγραφέα. Ο οποίος μπορεί να πασχίζει να μας παραπλανήσει ταξιδεύοντας μας απ΄ το Κάϊρο και την Αλεξάνδρεια, μέχρι τη Βιέννη, τις Βρυξέλλες, την Προβηγκία, την Αθήνα, την Κοζάνη και την Αχαία, αλλά φροντίζει να μας υπενθυμίζει τον τόπο όπου πέφτει η σπορά των μύθων που χρησιμοποιεί, οι οποίοι καρπίζουν και απλώνουν τα κλαδιά τους σε όλη, σχεδόν, την Ευρώπη.
        Τα πρόσωπα που πρωταγωνιστούν δεν είναι βέβαια μόνο πολιτικοί, αλλά και οικονομικά ισχυροί άνθρωποι, αναγνωρισμένοι καλλιτέχνες μεγάλης εμβέλειας, αλλά και άνθρωποι που μπορεί να μην προκαλούν με την πρώτη ματιά το ενδιαφέρον μας, είναι όμως και αυτοί, στο βαθμό που τους αναλογεί, καταλύτες της ιστορίας.
        Τα πρόσωπα που εμφανίζονται στην «Προφητεία» είναι όντως πολλά και σε ορισμένες περιπτώσεις σε κάνουν να αναρωτιέσαι για το αν κάποια απ΄ αυτά ξεγέλασαν το χρόνο και συνεχίζουν αλώβητα την πορεία τους, καθώς όσο εύκολα τα τοποθετείς στο 1918, αλλά τόσο σίγουρος είσαι πως τα ξαναβρίσκεις ενενήντα χρόνια αργότερα, το 2008. Δεν θα αποκαλύψω τι συμβαίνει με τον καθένα απ΄ αυτούς καθώς θα αφαιρέσω απ΄ τον μελλοντικό αναγνώστη τα στοιχεία της έκπληξης και της ανατροπής που υπάρχουν εν αφθονία στο βιβλίο.
        Μπορώ όμως να πω ότι, ένα πρόσωπο κυριαρχεί και ταξιδεύει αλώβητο όντως απ΄ το χρόνο. Μια γυναίκα, που όπως λέει και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, «η ομορφιά της μάγευε όλους τους αρσενικούς της Γηραιάς Ηπείρου».
        Στην παρουσίαση μου μπορεί να εστίασα, και λόγω ιδιότητας, στο πολιτικό πρόσωπο- πρωταγωνιστή του βιβλίου, αλλά το βιβλίο δεν είναι απλώς ένα πολιτικό πόνημα. Έχει όμως όλα εκείνα τα στοιχεία που το κάνουν εξαιρετικά ενδιαφέρον καθώς μιλά για πράγματα που μπορεί να μας απασχολούν και να μας ενδιαφέρουν όλους μας. Και αναμφίβολα η πολιτική και η δράση των πολιτικών, καθώς οι όποιες πράξεις τους έχουν επίπτωση σε όλους μας, είναι κάτι που σίγουρα μας ενδιαφέρει και να αφορά όλους.
Το βιβλίο πάντως  αναδεικνύει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης και δραστηριότητας και παρουσιάζει μια ιστορία σαν αυτές που πολλοί από μας θέλουμε, γιατί το απολαμβάνουμε, να ακούμε και φυσικά να διαβάζουμε._



«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΟΥ ΜΟΤΣΑΡΤ» ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΠΙΤΕΝΗ (από www.eordaia.org)

 Από την Πτολεμαΐδα ξεκινά το μεγάλο ταξίδι στο κοινό του καλού βιβλίο «η Προφητεία του Μότσαρτ» του Μιχάλη Πιτένη. Το ολοκαίνουργιο πόνημα του Κοζανίτη δημοσιογράφου και συγγραφέα, παρουσιάστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης σε αίθουσα του Μουσείου Πτολεμαΐδας σήμερα Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου. Την ευθύνη της εκδήλωσης είχε Ο Δήμος Εορδαίας, το Παλαιοντολογιό Μουσείο Πτολεμαΐδας και οι εκδόσεις Σύγχρονοι Ορίζοντες.
Ο συγγραφέας
Ο Μιχάλης Πιτένης γεννήθηκε το 1962 στην Κοζάνη όπου ζει και εργάζεται ως δημοσιογράφος. Στη λογοτεχνία εμφανίστηκε το 1995 και αυτό είναι το έκτο του βιβλίο.
«Τα κουβάρια της σιωπής», διηγήματα, εκδόσεις Κοντέος- 1995, «Συνάντηση», συμμετοχή σε συλλογή διηγημάτων, εκδόσεις Ινστιτούτου Βιβλίου και Ανάγνωσης Κοζάνης- 1996, «Μην ενοχλείτε τον Πρίγκιπα», διηγήματα, εκδόσεις Ζήτρος- 1998, «Τα υγρά ίχνη της μνήμης», μυθιστόρημα, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ- 2002, «Οι κόρες της Αφροδίτης», μυθιστόρημα, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ- 2006.
Είναι μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και έργα του έχουν παιχτεί από διάφορους ελληνικούς θιάσους.
Λίγα Λόγια για το έργο
Η τσιγγάνικη ορχήστρα έπαιζε συνεχώς τον ίδιο σκοπό. Στους ήχους της, η μοναδικά ωραία στροβιλιζόταν σ’ έναν δαιμονικό χορό, αναδίνοντας γύρω της την ευωδία του ρόδου. Η ομορφιά της, αποτυπωμένη κοντά στα άλλα και σ’ ένα πορτρέτο Φαγιούμ, μάγευε όλους τους αρσενικούς της γηραιάς ηπείρου.
Ποια ήταν η εκλεκτή που ταξίδευε από τόπο σε τόπο μες στις δεκαετίες και τους αιώνες, αλώβητη από τον χρόνο; Τι τη συνέδεε με την προφητεία που κρυβόταν στην όπερα Μαγικός Αυλός, ένα από τα τελευταία έργα του Μότσαρτ; Άνθρωποι της τέχνης, γνωστά πολιτικά πρόσωπα, ισχυροί οικονομικοί παράγοντες είναι τα κομμάτια ενός παζλ, που βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορες πόλεις του κόσμου, απ΄ το Κάϊρο μέχρι τη Βιέννη και τις Βρυξέλλες, απ΄ την Κολμάρ και τη Μασσαλία μέχρι την Κοζάνη και την Αθήνα.
Mια σαγηνευτική διείσδυση σε αιώνιους μύθους και δοξασίες, με πρωταγωνιστές πρόσωπα του σήμερα, που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη ως την τελευταία σελίδα.
Για το βιβλίο μίλησαν οι Παρασκεύη Βρυζίδου Δήμαρχος Εορδαίας, Τάσα Μπούρτζου Διοικητής Μποδοσάκειου Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας και ο Δήμητρης Πορφύρης Εκπαιδευτικός.
Λίγο πριν από την εκδήλωση «οι πρωταγωνιστές» είπαν λίγα λόγια για το βιβλίο.
Ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Πορφύρης που έκανε την ανάλυση του βιβλίου είπε « το βιβλίο του Μιχάλη Πιτένη, είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ιστορικό μυθιστόρημα το οποίο ξεκινώντας μια πολύ μεγάλη πορεία μέσα από την ιστορία από την μυθολογία και την αρχαία Αίγυπτο και διατρέχει όλη την ιστορία των τελευταίων 100 χρόνων της Ευρώπης και θίγει ουσιαστικά δύο ζητήματα. Το ένα είναι που έχει να κάνει με αυτό της μετανάστευσης νόμιμης και παράνομης στην Ευρώπη το οποίο το διαπραγματεύεται από πολλές πλευρές και αφήνοντας και τον αναγνώστη να προβληματιστεί πάνω στη λύση του και στις διαστάσεις που έχει και το άλλο είναι ο μεγάλος αγώνας το ανθρώπου να ανακαλύψει το δρόμο της γνώσης και της σοφίας ξεπερνώντας τους διάφορους μύθους που έχουν χτίσει οι διάφορες εξουσίες και ιερατεία.
Το βιβλίο πραγματοποιεί μια πολύ μεγάλη ανάλυση που ξεκινά από την αρχαία Αίγυπτο και τη λατρεία της θεάς Ίσιδας, φτάνει στην Ευρώπη και το ζωγράφο το Ρενουάρ ο οποίος έχει ασχοληθεί με αυτή τη τέχνη και φτάνουμε στο Μότσαρτ όπου στο τελευταίο του έργο το μαγικό αυλό κάνει μια μεγάλη αναφορά στην αρχαία Αίγυπτο και πολλοί λένε ότι πριν το γράψει άκουσε μια μεγάλη προφητεία».
Η δήμαρχος της Εορδαίας Παρασκευή Βρυζίδου είπε «η σημερινή εκδήλωση έχει πολλούς στόχους. Καταρχήν η Πτολεμαΐδα είναι η πόλη με την παράδοση σε κάθε τι που έχει να κάνει με τις τέχνες την παράδοση το πολιτισμό. Κάθε βιβλίο ή δραστηριότητα η οποία μας βάζει σε δρόμους και διαδρομές σημαντικές, διαδρομές του πνεύματος και της τέχνης προσελκύουν ένα σημαντικό και πιστεύω ότι αξίζει το κόπο να δίνουμε και εμείς τις δυνατότητες να το γνωρίσουν όσο περισσότεροι γίνεται. Εδώ στο χώρο του μουσείου που είναι μια κοιτίδα του πολιτισμού μας, αποφασίζουμε σαν δημοτική αρχή να κάνουμε διάφορες εκδηλώσεις μεταξύ αυτών και παρουσιάσεις βιβλίων όπως αυτό του Μιχάλη του Πιτένη που έχει κάτι το διαφορετικό και το ξεχωριστό να δώσει και θεωρούμε ότι και εμείς από τη πλευρά μας πρέπει να τονίσουμε την εντυπωσιακή διαδρομή που νιώθει ο καθένας διαβάζοντας το βιβλίο.
Εγώ σαν εκπρόσωπος του δήμου θέλω να βάλω τη σφραγίδα της περιοχής που θέλει μια γέφυρα προς όλους που είναι άνθρωποι σε αυτή τη κατεύθυνση και μπορούν να δώσουν αυτά τα στοιχεία στη περιοχή μας, να γνωριστούν με τους ανθρώπους που ασχολούνται με τη λογοτεχνία και τη τέχνη και σε όσο το δυνατόν περισσότερους πολίτες να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν το βιβλίο και τη λογοτεχνία όπως και περισσότερα θέματα που διαχρονικά έχουν σημασία που είναι επίκαιρα».
Ο συγγραφέας του βιβλίου Μιχάλης Πιτένης δήλωσε με τη σειρά του «θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τη δήμαρχο Εορδαίας η οποία μου έκανε ιδιαίτερη τιμή προσκαλώντας με να παρουσιάσω το βιβλίο πρώτα στη Πτολεμαΐδα. Μια πρόσκληση την οποία την αποδέχτηκα με μεγάλη χαρά αφού στη Πτολεμαΐδα έχω πολλούς αγαπημένους φίλους και τη θεωρώ δική μου πόλη. Πιστεύω ότι το βιβλίο ξεκινώντας από τη Πτολεμαΐδα θα έχει εκείνη τη θετική αύρα για να κάνει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ταξίδι και να πάει σε όσο το δυνατόν περισσότερους αναγνώστες». Σε ερώτηση που «κολλάει» ο Μότσαρτ στο βιβλίο ο κ. Πιτένης χαριτολογώντας απάντησε «ο Μότσαρτ κολλάει αλλά επειδή αυτό είναι προς το τέλος του βιβλίου αν επιχειρούσα να το αποκαλύψω θα ήταν «αυτοκτονία» και δεν θα το διάβαζε κανείς. Είναι σαν αυτό που κυκλοφόρησε κάποτε με τίτλο ο δολοφόνος είναι ο γιατρός και δεν το πήρε κανείς».
Τέλος η διοικητής του νοσοκομείου Τάσα Μπούρτσου δήλωσε «η σημερινή παρουσίαση θα μας οδηγήσει σε ένα ταξίδι μαγικό, ταξίδι συναρπαστικό στο χρόνο αλλά και σε τόπους μαγικούς. Μιλάμε για Αίγυπτο, Κάιρο, Λωρένη, Αλσατεία. Είναι κάτι διαφορετικό αλλά νομίζω ότι ένα συγκλονιστικό έργο».